polar123
Administrator
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 20:30, 26 Paź 2007 Temat postu: MiG-29 w WAT |
|
|
źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | 24.10. Warszawa. Bez błysku fleszy i fanfar, za to ciemną nocą i po cichu przyjechała do nas z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy jedna z używanych nadal przez nasze Siły Powietrzne maszyn - samolot myśliwski MiG – 29. Teraz będzie służył studentom wydziału Mechatroniki WAT.
Władze wydziału i Instytutu Techniki Lotniczej od dawna starały się pozyskać do celów szkoleniowych maszynę, która wciąż jest na wyposażeniu polskich Sił Powietrznych. Minister Obrony Narodowej przychylił się do tej prośby i przydzielił naszej uczelni jedną z wycofanych ze służby bojowej maszyn o numerze bocznym 4114. Akurat ten egzemplarz MiG – 29 był w grupie samolotów tego typu przekazanych Polsce przez niemiecką Luftwaffe. Ponieważ jednak nosił ślady „kanibalizmu technicznego”, przez pewien czas przebywał w WZL w Bydgoszczy celem ukompletowania. Do nas dotarła maszyna niemal kompletna, ze sprawnymi urządzeniami i systemami, które studenci kierunku lotnictwo i kosmonautyka będą mogli już niedługo poznawać z autopsji, a nie książkowych rysunków.
W nocy z wtorku na środę, MiG – 29 ze zdemontowanymi skrzydłami i statecznikami, wyruszył na ogromnej lawecie w drogę na WAT. Skrzydła, stateczniki, stabilizatory i kilkanaście skrzyń z belkami do podwieszania uzbrojenia i innymi akcesoriami, zabrała druga laweta. Nietypowy ładunek, pilotowany przez pilota na czterech kołach, pokonał nocą drogę z Bydgoszczy na Bemowo w niespełna cztery i pół godziny.
Rano przyjechała także profesjonalna, sześcioosobowa ekipa z Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy, która najpierw rozładowała lawety, a przez kolejne 5-6 dni będzie montowała samolot przed naszym hangarem. Setki złączek, śrub czy sworzni dzięki nim wróci na swoje miejsce, a samolot przybierze swój normalny kształt.
Przywieziony właśnie MiG – 29 wzbogaci park techniczny Wydziału Mechatroniki i obok Su-22M i TS-11 Iskra będzie w naszych zasobach trzecim typem samolotu aktualnie eksploatowanego przez polskie Siły Powietrzne. Kształcenie inżynierów obsługujących te typy samolotów będzie zatem miało znacznie większy niż dotychczas wymiar praktyczny, co z pewnością podniesie ich kwalifikacje. Jak mówi chińskie porzekadło, „lepiej raz zobaczyć, niż sto razy usłyszeć”. I taki był główny cel sprowadzenia MiG-a. A gdyby tak jeszcze można było pozyskać do szkolenia inżynierów F-16, który przecież wchodzi na wyposażenie naszego lotnictwa... Skorzystaliby na tym z całą pewnością studenci naszej uczelni.
Jerzy Markowski |
Dla przypomnienia w WAT są zachowane jako pomoce dla studentów:
Jak-40 042 / 9541943
Mi-2 0624 / -
MiG-21MF 6810 / 9666810
MiG-29 4114 / -
TS-11 Iskra 503 / 1H0503
Su-20 4244 / 6604 - nos
Su-22M4 8817 / 28817
Post został pochwalony 0 razy
|
|